Gör intryck genom telefonen

Jag fick en jättebra fråga här på bloggen om hur man kan göra intryck i en telefonintervju. Intressant, jag har faktiskt inte tänkt mycket på det i min coaching, så jag är glad över frågan.

När jag har telefonintervjuat har det varit främst av tre anledningar:

  • Kandidaten bor långt bort eller har varit bortrest och jag måste komma vidare.
  • Jag har haft så många kandidater att gå vidare med att jag var tvungen att gallra en sista gång innan jag kallar till personlig intervju.
  • Jag har haft några frågetecken kring en kandidat och har ringt för att räta ut dem.

Det jag kollar i en telefonintervju är sådant som har med erfarenhet och kunskap att göra. Och så förstås vilket intryck kandidaten ger mig. Jag vill  inte gå in på personliga frågor i en telefonintervju, det vill jag göra vid ett möte.

Personligen är jag väldigt känslig för vilket intryck jag får av människor i telefon.
Du väljer själv hur du svarar i telefon och det är ok att svara med ett trött  -”Hallå” eller -”ööööö” men inte när jag ringer och ska jämföra dig med någon annan som svarar med sitt namn och energi i rösten. Där kan du åka över i nejtack-högen direkt…
… Och jag måste säga att jag är väldigt förvånad över hur många som svarar med ett -”ööööö”

Om du blir uppringd utan avtalad tid är det ok att säga att du gärna vill ringa tillbaka när det passar bättre. Prata inte med vänner, kollegor eller små barn runt dig när du ska göra en telefonintervju, det blir inte bra!
Alltså: ensam och i lugn och ro är bäst.

Intrycket blir viktigare när man bara har rösten att gå på, allt hörs mycket mer. Tänk på att lyssna klart innan du börjar prata, ge dig själv någon sekund att fundera på hur du ska svara. Det är lättare att göra detta naturligt vid personliga möten men det fungerar även i telefon.
I möten brukar jag ge rådet att man inte ska ge sig ut på grenar i sina svar och detsamma gäller förstås här. Svara på frågan men håll dig till frågan och brodera inte ut svaret med anledningar till att det blev som det blev, bisatser  och förklaringar i det oändliga. Svara på frågan och lita på att du får en följdfråga om rekryteraren vill veta mer.

Ha gärna dina frågor till hands, det du vill veta om företaget, jobbet och rekryteringsprocessen men håll dig till det som är relevant i det här skedet. Alltså: en första telefonintervju är inte en avtalsförhandling och du ska inte ta upp frågor om lön eller övertidsersättning så här tidigt. Kanske inte heller detaljer om arbetsuppgifter, känn efter vad rekryteraren vill lägga tid på vid samtalet.

Ditt syfte med intervjun är förstås att gå vidare. Försök ha det i åtanke, du vill vara med i nästa omgång som troligen är en personlig intervju. Och eftersom du ska vidare så behöver du inte stressa fram allt du vill ha sagt om varför du bör få jobbet i det här telefonsamtalet. Följ frågorna och se till att svara tydligt och med positiv attityd.

Det gamla rådet att stå upp när man pratar i telefon håller än, det ger mycket mer energi i rösten om du står och går när du pratar än om du sitter ner.

Skriv upp vem du talat med, det är bra att veta det när du kommer till nästa intervju. Se också till att du vet vilken funktion den personen har som du pratar med. Är det en personalare på företaget, en inhyrd rekryterinskonsult eller den blivande chefen? Det kan avgöra vilka frågor du vill ställa och du kan bättre förstå de besked du får.

Och så till slut, den magiska frågan: ”Vad behöver jag göra för att komma vidare i processen?” Lyssna på svaret och be att få veta hur och när ni hörs av igen.

 

Share Button
Gillade du det här inlägget? Lämna en kommentar eller Gilla inlägget och hjälp mig att sprida det!

8 svar på ”Gör intryck genom telefonen

  1. Hej Anne-Marie,
    du kan absolut göra intryck genom att ringa. Det första man kan tänka på är förstås hur man låter i luren 🙂
    Den som ringer med energi och glädje i rösten ger alltid ett bra intryck.

    Men annars är det som vanligt svårt att säga att det alltid fungerar på det ena eller andra sättet. Om det är lyckat att ringa eller inte kan bero på allt från vilken arbetsbelastning rekryteraren har till vilka frågor du har att ställa 🙂
    Om du har frågor om tjänsten ska du självklart ringa och ställa dem men om du egentligen inte har några frågor blir det konstigt om du ringer och försöker hitta på något att fråga.

    Jag är känslig för om någon ringer till mig och följer någon typ av ”manus” eller ”mall”, om du ska ringa måste du ha en verklig anledning att ringa. Om du har frågor om jobbet är det frågorna som ska vara anledningen till att du ringer.
    Om du vill uttrycka hur intresserad du är av jobbet ska det vara anledningen till att du ringer
    Om du ringer för att någon annan haft framgång med ett telefonsamtal blir det fel. Det kommer att höras om ditt samtal är ”äkta” eller inte.
    Fundera på hur du fungerar. Blir du intresserad när en säljare ringer dig och följer ett manus?
    Alla rekryterare är olika och alla rekryteringar är olika. Jag kan inte säga att man regelmässigt ”ska” ringa en rekryterare efter x antal dagar och säga ”Hej, jag har sökt tjänsten som…” för att få ett visst resultat. Vad som impar på en person i ett visst sammanhang impar inte på nästa person eller sammanhang 🙂

    Jag vill inte att du ska missförstå mig, jag tycker det är bra att ringa. Men jag tycker att det är viktigt att man anpassar sitt samtal till varje situation, jag har svårt att ge dig råd om vad som alltid fungerar och vad som aldrig fungerar.

    Till slut, viktigast av allt: det jag är intresserad av när jag pratar med sökande är vem den personen är. Jag dissar en person direkt om jag hör att man försöker vara någon annan eller något annat än det man är. Om du kopierar din väns samtal är det inte dig man pratar med. Du behöver väcka intresse för att du är du, inte för att du säger samma sak som någon annan sagt i ett annat sammanhang.
    Så slappna av och var dig själv, du är jättebra som du är, visa det i dina samtal så kommer du att vara äkta. 🙂

  2. Hej Lena! När det gäller att visa sitt intresse genom att ringa och ställa frågor om ett utannonserat jobb, så fick jag av en vän höra att hon fick jobbet för att hon ringde på en gång och visade att hon var jätteintresserad av jobbet. Det skulle vara intressant att höra dina synpunkter på hur man kan göra det på ett sätt som gör intryck. Eller om man ska göra det eller inte. Jag har alltid hört att man ska fråga om sådant som inte står i annonsen för att få en konkurrensfördel gentemot andra sökande som inte ringt. Men hur kan man ”impa” redan från början när man ringer och ställer frågor om jobbet??? Och hur gör man intryck när man ringer och följer upp en skickad ansökan?

  3. Tack Ola!
    Jovisst är det en ovanlig fråga och visst kan det vara så att rekryteraren inte är förberedd på den, men det kanske till och med gör den ännu bättre? 🙂
    Det jag tycker om med frågan är att den är specifik, visar att man verkligen är intresserad och man berättar att man verkligen vill göra något för att få gå vidare.

    Dessutom ger du rekryteraren en chans att tala om ifall det är något man saknar. T ex: -Det enda jag saknar i din profil är…
    Ibland är det skönt att få tala om det man saknar hos en annars väldigt bra kandidat och om du skulle få det svaret kan du agera på den och berätta hur du kan tänka dig att kompensera för, eller lösa det som fattas i din profil.

    Prova den! Du kan även använda den i förutsättningslösa möten eller jobbsök: Jag är väldigt intresserad av ert företag och är säker på att jag kan vara till nytta på er avdelning för xxx. Vad behöver jag göra för att få diskutera detta med dig? Säg det med ett stort leende och du kommer att få ditt möte! 🙂

    Skriv gärna och berätta hur det går!

  4. – ”Vad behöver jag göra för att komma vidare i processen?”
    Det är en fråga som jag aldrig har tänkt på att ställa, och ett väldigt bra tips. Men är det inte en lite ovanlig fråga få som rekryterare får och inte riktigt vet hur det ska svara på?

  5. Ja, visst gör det! Liksom om man står upp eller sitter ner…
    Tack för din kommentar Lasse!
    🙂

  6. Tack Monica!
    Jadu, lönefrågan är viktig och ska inte besvaras hur-som-helst… 🙂
    Jag kommer snart med nytt inlägg, tusen tack för frågan!

  7. Tack! Jag gillar dina råd, konkreta och bra. Att stå upp vid telefonsamtal GÖR skillnad. Att sätta punkt i ett svar är riktigt effektivt. Att lyssna aktiv är ett bra tips. Hur tänker du nu? upptäckte jag var en bra motfråga som gav mig själv andrum. En ny fråga till dig – den eviga diskussionen om lönekrav. I ett tidigt skede vill jag inte svara slentrianmässigt på den… hur hanterar man den frågan professionellt?

Kommentera det här inlägget!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.