Hur svarar duEn sak som fler och fler arbetssökande verkar glömma bort är att första intrycket ofta är det man ger när man svarar i telefonen. Jag slutar inte förvånas över att folk svarar med ett -ÖÖÖÖHHHHHHH eller ett -JA när jag ringer.

Du kanske tycker att jag inte har att göra med hur du svarar i din telefon? Du kanske också tycker att det är självklart att jag ringt till just dig om jag slagit ditt nummer, så därför behöver du inte tala om att det är du som svarar i din telefon?
Du har helt rätt! Du får svara exakt hur du vill i din lur, det är du som bestämmer.
MEN: när du inte går vidare från telefonintervjun till personlig intervju kan du ställa dig en självkritisk fråga: vilket första intryck gav jag i samtalet?

Så här fungerar det från mitt – rekryterarens och arbetsgivarens – håll: Jag söker en person som ska passa in på en specifik tjänst och i ett företag och en miljö som jag vet en hel del om. Oftast är det ett företag där man är stolt över det man gör och vem man är. På alla företag jag känner till svarar man i telefon med företagets namn. Ofta svarar man ungefär så här när du ringer företaget -Välkommen till Företaget, det här är Lena Lilliér.
Har du någonsin ringt ett företag och fått ett –HALLÅ som svar? Nej, just det ;-).

Om jag letar efter en person som ska passa in på företaget där man svarar trevligt kommer jag att få en känsla av att du passar in redan när du svarar om du svarar som om du redan jobbade på företaget. Jag menar inte att du ska svara med ett påhittat företagsnamn, det räcker så bra med ditt namn. Det räcker till och med att du svarar med ditt förnamn, så blir det stor skillnad från att svara med en vokal.

Den andra viktiga faktorn när du svarar i telefon är att du kan låta trött eller pigg på rösten. Om jag ringer dig mitt på dagen och du låter som om jag väckte dig undrar jag om du är den pigga, energiska person du skrivit att du är i din ansökan. Tänk återigen på att jag söker en person som ska passa in på ett företag. Har du ringt ett företag och fått svar från en person som låter frånvarande eller nästan sovande? Nej, det har du nog inte.

Den tredje viktiga faktorn du ska tänka på när du svarar i telefon är att det första intryck du ger kommer att prägla resten av bilden du ger av dig själv. Du är ditt varumärke. Alltid.

Fjärde faktorn: Om jag ringer tio sökande kommer kanske fem eller åtta andra att svara i telefonen på ett sätt som gör att jag vill prata vidare med dem. Du tävlar med många andra sökande och har redan de första sekunderna tappat några placeringar i racet mot anställningen. Och det tappet kan du inte skylla på någon annan…

Alltså: Börja svara i telefon med ditt namn. Piggt och vänligt och tydligt. Det kommer att påverka inte bara dina möjligheter att komma vidare till en intervju utan också ditt varumärke och dina tankar och känslor om dig själv. För att bli en person som är trygg i dig själv behöver du visa både dig själv och omgivningen att du är stolt över den du är – börja med den här pyttelilla men viktiga justeringen av hur du visar upp dig för andra och dig själv!

Share Button
Share →

Kommentera det här inlägget!