Mitt anpassade CV

Jag märker att det finns många frågor kring detta att anpassa sitt CV och jag ska ge dig ett exempel på hur man kan anpassa en erfarenhet till olika tjänster.
Exemplet är min erfarenhet som rekryteringskonsult. Ett fantastiskt roligt jobb som jag älskade varenda dag!

En kortfattad beskrivning av det jobbet kan se ut så här:
Som rekryteringskonsult på Företaget hade jag ansvar för hela rekryteringsprocessen, från första kontakt med kunden över själva rekryteringen till uppföljning samt kandidat- och kundvård. I jobbet ingick eget budgetansvar.

Om jag ska söka jobb som säljare kan jag beskriva samma jobb så här:
I mitt jobb som rekryteringskonsult på Företaget arbetade jag både med nykundsbearbetning och att vårda mina befintliga kunder. Mycket tid lades varje vecka på kundbesök, både kanvas och bokade. Kunderna hittade jag både i register och genom att befinna mig ute bland företagen i olika sammanhang. På mitt Företag betraktade vi även de jobbsökande som kunder, varför jag även bearbetade kandidater för att ha goda relationer med dem den dag jag behövde dem för ett uppdrag.
Min budget sattes tillsammans med närmaste chef och jag uppfyllde den varje år.

I mitt personliga brev till en säljtjänst kommer jag att trycka på mina egenskaper som relationsbyggare, att jag är driven mot att uppnå resultat och att jag älskar att göra affärer.

Om jag ska söka jobb som personalare med ansvar för rekryteringsfrågor på ett tillverkande företag kan jag beskriva samma jobb så här:
Som rekryteringskonsult på Företaget har jag främst jobbat inom branschen Marknad/Försäljning men har även rekryterat inom produktion, service och ledande befattningar. Stor andel av mina kunder har varit tillverkande företag. I jobbet ingick ansvar för hela rekryteringsprocessen med stor vikt lagd på att förstå kundens behov och hur den kommande resursen skulle bli en tillgång för företaget.

I mitt personliga brev till denna tjänst skulle jag trycka på att jag förstår mig på – och kan anpassa mig till – de olika behov som en organisation har på nya förmågor.

Om jag skulle söka jobb som projektledare skulle jag beskriva jobbet så här:
I mitt jobb som rekryteringskonsult på Företaget hade jag fullt eget ansvar för hela processen från att hitta kunden, över rekryteringen till uppföljning. De flesta rekryteringsuppdrag hade snåla tidsramar. I de olika projekten koordinerade jag och såg till att alla delmoment fungerade och att deadlines hölls, till exempel annonsering med annonstexter, korrektur, godkännanden, logos, publicering, fakturering osv.
Exempel på kontakter att hålla koll på i en rekrytering: Olika befattningshavare hos arbetsgivaren, sökande till tjänsten, referenter, mediabyråer, copy/ad, tidningar och web.

I mitt personliga brev till den här tjänsten skulle jag beskriva hur jag jobbar under press och kan hålla alla trådar igång samtidigt. Jag skulle förmodligen också lyfta upp att jag är van att ta eget ansvar och se till att projekten går vidare och slutförs.

Som du ser, så kan jag beskriva samma jobb på olika sätt beroende på vem som ska bli nyfiken på mig. Jag har inte hittat på någonting i dessa tre olika beskrivningar och jag behöver inte heller ljuga eller hitta på eftersom de flesta jobb kan beskrivas på olika sätt.
Varför ska jag då göra så här? Jo – läsaren är inställd på att hitta det som är intressant för just den tjänsten man jobbar med. Jobbar man med att söka en säljare blir det ”blurr” att läsa om alla moment som ingår i en rekrytering. Och ”blurr” tar fokus från det som skulle kunna göra dig intressant för tjänsten!
Träna dig på att se på dina erfarenheter ur olika perspektiv. Om det inte är de praktiska arbetsuppgifterna som kan beskrivas på olika sätt så kan det vara andra faktorer: typ av ansvar, vad du lärt dig, kontakter i jobbet eller annat. ALLA jobb kan beskrivas på olika sätt, så sätt igång och brainstorma! 🙂

Share Button
Gillade du det här inlägget? Lämna en kommentar eller Gilla inlägget och hjälp mig att sprida det!

4 svar på ”Mitt anpassade CV

  1. En annons beskriver det man söker, inte det man vill att de sökande ska skriva 🙂
    Det är inte kul att läsa ansökningar som rapar upp det man skrivit att man söker i annonsen, det blir inte intressant och säger ingenting om dig.
    Min strategi när jag lägger ut annonser är att INTE skriva något om egenskaper eftersom jag inte har lust att läsa avskrivningar av min annons. Jag vill hellre läsa de sökandes korta beskrivning av vad de kan tillföra på jobbet.

    Det viktigaste med en ansökan är att den ska väcka intresse. Om du tror att det väcker intresse att du berättar om dina egenskaper så ska du skriva det, det kan säkert vara rätt i vissa fall. I andra fall är det annat som väcker intresse.

    Jag skriver i flera inlägg att man ska anpassa sin ansökan, det är precis dina frågor jag vill komma åt då: Läs mer om företaget och tjänsten, ta reda på mer om vad de egentligen söker. Ett bra exempel är den unga tjejen som sökte jobb i klädbutiker. Hon hade en ansökan som såg ut som alla andras: ”Jag är en glad och trevlig tjej som söker job…” Hon fick inget gensvar. Sedan analyserade vi vad butikschefer egentligen, innerst inne söker, för att man är ”glad och trevlig” är så basalt att det inte är det man innerst inne söker. Vi kom fram till att de vill sälja mer, de söker någon som ökar försäljningen. Den här tjejen visste hur hon skulle öka försäljningen och skrev ett nytt brev: ”Med mig ökar vi butikens försäljning…” och så bara några korta meningar om på vilket sätt hon skulle bidra till ökad försäljning. Hon fick plötsligt flera erbjudanden.
    Alltså: fundera på vad som inte står i annonsen, vad företaget behöver och beskriv vad du har att ge.

  2. Hej Lena! Har några följdfrågor här: vanligtvis i jobbannonser står det utöver erfarenhet ett antal egenskaper som arbetsgivaren vill att de sökande har. Hur håller man rätt balans? Om jag skriver om alla egenskaper som tas upp i annonsen, blir jag väl knappast intressant för intervju? Det är kanske bäst att hålla sig till de som man uppfattar som viktigast? Jag tror att jag läste någonstans att man kan ringa arbetsgivaren och fråga vad som är absolut viktigast för tjänsten. Och om det är en egenskap som nämns i annonsen, som inte är en av de starkaste – då är det väl inte lönt att ta upp den? Och när du säger att man ska skriva om ”vad jag ger” – menar du då i form av erfarenhet, exempelvis ”mångårig erfarenhet av projektledning” och så beskriver jag kort vad jag haft ansvar för som projektledare och hur jag jobbat eller är det i form av ”med min erfarenhet av projektledning kan jag hålla kontroll på och styra projekt enligt …. ”? Är det ok att antingen i ansökningsbrevet eller CV:t hänvisa till en profil i sociala medier, exempelvis LinkedIn?

Kommentera det här inlägget!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.