personlighet viktigastAftonbladet har frågat ett antal nyckelpersoner med rekryteringsansvar på några av Sveriges populäraste arbetsplatser vad som väger tyngst vid en rekrytering – utmärkta studieresultat, arbetslivserfarenhet eller personliga egenskaper? Svaren visar att det man söker är främst inre driv, analytisk förmåga, handlingskraft och social kompetens, dessa faktorer är många gånger viktigare än fina betyg, en universitetsexamen eller ett antal år i yrkeslivet.

I Aftonbladets artikel berättar sedan ett antal HR-chefer från företag som IKEA, H&M, Microsoft, Google och UD om vad de letar efter när de anställer. Intressant läsning, det handlar mycket om personlighet, ansvarskänsla och driv.

Jag känner igen detta från mina uppdragsgivare i mindre företag.
Jag tror inte jag vid något tillfälle under alla mina år som rekryteringskonsult fått i uppdrag att hitta den person som är bra på alla moment i arbetet från dag ett, den som arbetat flest år med samma arbetsuppgifter eller den som har mest utbildning inom ett område.
De söker istället någon som har gjort liknande uppgifter tidigare, som kan lära sig arbetet och som har rätt personlighet för att sköta jobbet på rätt sätt. Om en nyrekryterad person bara har grunderna man behöver för att klara jobbet kan man lära sig resten. Men bara om man är rätt person. Fel personlighet är svårare att ändra på.

Dessutom: ett ofta bortglömt faktum är att man inte bara söker en person som ska klara arbetsuppgifterna som ingår i tjänsten, man söker en kollega och medarbetare, en person som ska tillföra teamet energi och glädje, någon som med sin person ska representera företagets varumärke, förstärka upplevelsen för kunden och leva upp till värderingarna på företaget. Man vill ha en trevlig person i andra änden av kontoret, inte en besserwisser eller någon som har negativ attityd.

Om en sökande har fel inställning eller attityd för att passa på arbetsplatsen går man helt enkelt inte vidare med den personen.

Jag träffar ofta arbetssökande som är bittra för att de inte fått ett jobb de ville ha, för att de är för gamla eller för handikappade eller för överkvalificerade eller för välutbildade eller bara för orättvist behandlade, de har blivit utsatta för arbetsgivare som inte förstår att de borde få jobbet och rekryterare som uppenbarligen inte kan läsa en ansökan på rätt sätt… anledningarna till att de är arbetslösa tar aldrig slut.

Och så träffar jag också ofta arbetssökande som strålar och gnistrar, som är glada och trevliga, som gärna berättar vad de är villiga att göra och lära sig för att få jobbet de sökt. De anstränger sig för att göra ett positivt intryck, de är fokuserade och snabba på att anpassa sig till det som förväntas av dem.

Om en person från varder av de två grupperna ovan söker samma jobb är det ganska självklart vem man går vidare med.

Fundera på hur du visar upp dig för arbetsgivare, kontakter i arbetslivet, för vänner och bekanta som kan vara de som antingen rekommenderar dig eller avråder från att rekommendera att en arbetsgivare ska kontakta dig. Hur framstår du i andras ögon och hur kan du göra bilden av dig bättre?

Och kom ihåg – även i sociala medier och ställen där du inte tror att du pratar med arbetsgivare bygger du ditt varumärke och rykte, så tänk på hur du uttrycker dig och vad du säger och gör.

Share Button
Tagged with →  
Share →

One Response to Personliga egenskaper viktigast vid rekrytering

  1. Selago skriver:

    Visst är det så.Håller helt med.
    Det andra kan man ju alltid lära sig på vägen.

Kommentera det här inlägget!