Det är tråkigt att höra om klienter som är missnöjda med sin jobbcoaching. Och ännu tråkigare är att de som är nöjda och har fått hjälp inte kommer till tals i massmedia. Men det är ju svårt att göra en skandalrubrik kring en nöjd person 🙂

För att du ska bli nöjd med din jobbcoach föreslår jag att du tar reda på mer om dina möjliga coacher innan du bestämmer dig. Plocka ut några tänkbara namn från AFs lista över aktörer, ring upp var och en, beskriv din situation och fråga hur du kan få hjälp av respektive coach eller företag. Sedan är det viktigt att du ser till att du får det du blev lovad! Du har rätt att byta coach om du är missnöjd och du SKA berätta för din handläggare på AF om det inte fungerar.

Alltså: vänta inte tills hela jobbcoach-perioden är slut innan du ifrågasätter vad du ska få ut av coachingen, ta det ansvaret direkt!

Jag tycker inte heller att det är enbart jobbcoachens ansvar att en klient ska få hjälp. Jag talar om för alla mina klienter att de själva har ett ansvar. Jag kan dela med mig av all min kunskap och erfarenhet, jag kan coacha, stötta och hjälpa, jag kan ställa upp hur mycket som helst för den som vill ha mig som resurs. MEN… klienten måste vilja själv. Jag kan inte skapa ett jobb, se till att klienten får det och sedan köra personen till jobbet varje dag. Jag har fått klienter som kommer till mig, sätter sig med armarna i kors och frågar vilket jobb jag kan ge dem. Det fantastiska är att de här människorna ofta har blivit väldigt engagerade efter ett tag i jobbcoaching, när de har förstått att de själva har ett ansvar för att bli ”anställningsbara”. Det tragiska är att de ens trodde något annat.

Dela det här inlägget på Facebook, jag tror att många fler behöver ställa krav på oss jobbcoaher för att kvalitén på coachingen överlag ska bli bättre!

Share Button
Tagged with →  
Share →

Kommentera det här inlägget!