Jag hittade en riktigt bra artikel på TRRs hemsida, som handlar om hur du söker jobb strategiskt och effektivt. Läs Jan Paulusz råd här:

Känner du dig ineffektiv och saknar en strategi då du söker jobb? TRRs rådgivare Jan Paulusz delar med sig av sina bästa råd och tips för att få mer effektivitet i ditt jobbsökande.

Jan Paulusz, rådgivare TRR TrygghetsrådetMånga gånger får jag frågan från mina klienter hur de ska göra för att bli mer effektiva i sitt jobbsökande och hur man hittar företagen där de dolda jobben finns? Här har jag skrivit ner några goda råd och tips kring detta ämne.

Gör din egen research
Det kan vara bra att ta reda på mer om företaget du är intresserad av innan du söker jobb där. För att få reda på det du behöver om ett företag finns det några olika vägar att gå.

  • Företagsfakta.se
    Sök jobb du vill ha och sök på företag du vill jobba för. Utgå alltid ifrån din samlade kompetens, erfarenhet och kunskap det vill säga vad du kan bidra med.  På förstasidan på företagsfakta.se finns två sökfält: ”Vad” och ”Var”. Pröva dig fram genom att söka på olika nyckelord inom din bransch och yrke. När du får fram en intressant sökning på företaget så kan du spara kontaktuppgifterna. Du använder fliken till vänster på sidan ”Exportera till Excel” för att spara filen på datorn.
  • Bransch-inspiration på Hitta.se
    Vill man få inspiration om vilka branscher det finns hittar man detta bäst på hitta.se/branscher. Om du till exempel klickar på branschen ”Bil, båt och motor” kan du se att det finns 40 968 företag. Om man klickar på en undergrupp som till exempel bilverkstäder i Stockholms län så blir resultatet 9 723. Förfina sökningen ytterligare om du behöver det. Slutligen har du en lång lista med kontaktuppgifter till företag i en specifik bransch på din ort.
  • Du kan även göra research på allabolag.se där du kan du hitta information om till exempel bolagets omsättning, årsresultat, antal anställda, bransch, styrelse och adress.

Ta nu första företaget på din nya lista (Excel filen från Företagsfakta.se eller resultaten från Hitta.se). Börja göra research över de första ca 5- 10 företagen. Börja med företaget högst upp i listan och arbeta dig neråt.

  • Läs på om företaget på deras hemsida, rekryteringsbehov, eventuella nyhetsbrev med mera.
  • Googla på företaget
  • Har företaget närvaro på sociala media? LinkedIn, Facebook, Twitter, blogg?
  • Arbetsgivarens Linkedin profil?

LinkedIn
Inventera dina befintliga kontakter och skapa nya kontakter på LinkedIn med ”rätt” personer på intressanta företag utifrån din lista från företagsfakta.se eller resultatet från hitta.se. Använd funktionen avancerad sökning. Sök förslagsvis på företaget och kanske även på titel för att få upp profiler på företaget som finns på LinkedIn.

Se vilka intressanta 1:a hands kontakter som dyker upp kopplat till just det företaget och ta sedan kontakt.

Om det är 2:a hands kontakter som dyker upp, ta reda på vilken gemensam kontakt ni har. Lyssna med den befintliga kontakten(1:a) vilket sätt som är det bästa för att ta kontakt med den intressanta 2:a hands kontakten.

När man etablerat kontakt så är det viktigt att få till en vidare dialog exempelvis ett möte, lunch eller en fika för att skapa ytterligare kontakt och väcka intresse.

Följ även dina intressanta företag på LinkedIn. Här kan du få bra uppdaterad information om vad som händer på företaget och om de har behov av att rekrytera eller annan viktig information.

Vad gör dig nyfiken på företaget?
Vad säger dig första känslan av företaget? Kan de finnas behov av dig där och i så fall vilket? Kan de behöva rekrytera? Varför skulle du trivas? Vilka krav kan företaget tänkas ställa på dig och hur i så fall kan arbetsbeskrivningen se ut? Några fastställda mål? Hur har företagets utveckling sett ut de senaste åren och hur ser företagets kommande utvecklingsplaner ut? Hur vill du att dina utvecklingsplaner ska se ut i företaget och vilka möjligheter erbjuder företaget om man gör ett bra jobb? Notera ner detta. Anteckna känslor, tankar, reflektioner och frågor som kommer upp under din research. Anteckna positiva saker du fastnar för om företaget och saker som gör dig nyfiken och intresserad.

De företag som nu fångat ditt intresse efter researchen tar du en kontakt med, skaffa dig bra information, få till ett möte för att skapa kontakt och väcka intresse.


Riktade spontanansökningar. (Spontanbrev och anpassat CV)
Använd informationen och kunskapen från din research:

  1. Presentera känslan om företaget för arbetsgivaren i ansökan.
  2. Berätta varför du vill jobba där, vad är det som lockar och gör dig nyfiken.
  3. Berätta vad du kan bidra med, uträtta, uppnå, kanske förbättra i jobbet.

Spontanansökan ska få arbetsgivaren att känna att den han anställer kommer att skapa resultat för företaget genom sin roll. Därför är det viktigt att man har en tydlig bild över den tjänst man söker till när man skriver ansökan. Vilka är de viktigaste arbetsuppgifterna i tjänsten? Finns det fastställda mål? Förväntas man uppnå resultat, vilka i så fall och när? Om man vet detta är det enklare att skriva en ansökan och berätta för företaget hur man ska lyckas!  Försök kommunicera framgångshistorier och kanske hänvisa till positiva resultat som du åstadkommit. Motivera varför du vill jobba där, övertyga om varför du skulle passa och uppmuntra till vidare kontakt. Försök att skapa en känsla hos arbetsgivaren om dig.


Ditt CV
Ditt CV ska återspegla det nödvändigaste och mest relevanta för det jobb du söker. Håll det relativt kort, 2- 3 sidor max. Har du en aktiv Linkedin-profil, hänvisa till den i ansökan och infoga den i ditt digitala CV under kontaktuppgifter. Infoga även en länk i email- signaturen till din LinkedIn profil.


Direktkontakt över telefon
Här ska du följa upp ditt spontanbrev och CV och nu muntligen presentera dig. Försök inleda samtalet med något du snappat upp från din research. En kort presentation av dig själv och inled samtalet kort och uppriktigt genom att tala om för arbetsgivaren eller personalchefen vad du gillar med företaget (efter din research borde du ha kommit fram till flera bra saker om företaget).

Berätta sedan att du har läst på mycket om företaget och kommit fram till att du tycker att det verkar vara en bra arbetsplats (nämn gärna ett exempel). Berätta snabbt vad du vill göra på företaget, vilket jobb du söker. Fråga arbetsgivaren hur det ser ut med kommande rekryteringar. Om det är aktuellt och i så fall när i tiden. Ställ givetvis även andra intressanta och relevanta frågor. Säg att du är uppriktigt intresserad av att veta detta så att du kan ha koll och återkomma när de börjar närma sig. Anteckna detta bland dina papper i din undersökning.

Följ upp och håll dialogen levande
Försök att ha denna dialog levande med ca 5- 20 företag samtidigt. Kartlägg gärna vilka ytterligare nyckelpersoner det kan tänkas finnas på företagen som du kanske också bör ha kontakt med, och presentera dig och dina avsikter. I dessa nya kontakter kan du komma över ny kunskap, skapa nya ingångar som kan leda till en öppning längre fram när rekryteringsbehovet uppstår.

Strukturerad process
Sök återkommande efter nya företag och personer så som ovan beskrivits. Ta kontakt och ha en levande och fortlöpande dialog med företagen och de nya kontaktpersonerna. Ha koll på vad de säger och när de behöver rekrytera. Skriv in datum i din almanacka och förberedd i god tid genom att skicka in ansökan och kort intressemail igen. Skicka ett kortare mail när det gått en tid där du påminner om att du är fortsatt intresserad av företaget och att få var med och bidra till verksamheten nu eller framöver.

Lycka till!

Jan Paulusz, rådgivare TRR Trygghetsrådet

Här kan du läsa texten på TRRS hemsida och hitta fler bra jobbsökartips

Share Button
Tagged with →  
Share →

Kommentera det här inlägget!