Tänk som en säljare när du söker jobb!

SäljTycker du att försäljning är fult? Säger du till alla som vill höra på att du absolut inte är en säljare? Känns det nästan förnedrande när någon säger att du ska sälja in dig till en arbetsgivare? Om detta är du är det dags att tänka om!Du behöver tänka i säljperspektiv om du ska lyckas på dagens hårda arbetsmarknad, ju fortare du blir vän med tanken att du säljer in dina tjänster hos arbetsgivaren desto lättare har du att ta dig till ett jobb.

En arbetsgivare med rekryteringsbehov letar efter en leverantör av en specifik tjänst, någon som kan uträtta vissa tjänster ett visst antal timmar varje dag. Om du är leverantören av tjänsten behöver du visa upp det, du behöver tala om varför arbetsgivare ska anställa just dig och det är här försäljningen kommer in i bilden.

Många tror att en säljare är en skrävlande typ som ljuger och lurar sin kund allt vad han kan. Det kanske var så försäljare fungerade för hundra år sedan, idag är en bra säljare något helt annat: En bra säljare är bra på att lyssna, han ställer många frågor, ser till att förstå sin kund och kundens behov innan han presenterar en lösning.

En bra säljare är den där personen som vet precis vilka kläder du passar i och som du gärna vill komma tillbaka till i din favoritbutik. Visst är det så att den säljaren är din favorit för att han förstår dig och visar dig precis det du letar efter? Hur vet han vad du har för klädsmak? Hur vet han vad du letar efter?
Han har förmodligen pratat med dig, visat intresse och ställt frågor. Han har tittat på dig och gjort en bedömning; ”här kommer en sportig typ.” Resultatet blir att du gärna handlar av honom eftersom han levererar det du letar efter.

Arbetsgivare är också människor och de fungerar på precis samma sätt, de handlar av den som levererar. Alltså av den som säljer in sina tjänster mest framgångsrikt.
För att förstå vad en arbetsgivare letar efter behöver du studera företaget, kanske veta något om branschen, försöka ta reda på något om den person som blir din chef eller om organisationen. Att bara läsa en annons räcker inte om du vill sälja in dig på ett bra sätt.

När klädsäljaren ställer frågor till dig för att pejla in vilken typ av plagg du söker motsvaras det av att du tar reda på allt du kan om företaget du vill jobba på. När säljaren väljer ut vilka plagg han ska ta fram till dig för att du ska få prova dem motsvaras det av att du anpassar ditt CV till arbetsgivarens behov, krav och önskemål. Klädförsäljaren vill vara så exakt som möjligt, han vet att det  bästa är om han inte bara tar fram rätt plagg utan även i rätt färg.  Du behöver också visa upp dina meriter med rätt vinkling, lyfta upp det som är intressant för att just den här arbetsgivaren ska bli intresserad och vilja träffa dig Du behöver utelämna det som inte är intressant just nu.

Jag kommer att återkomma till det här ämnet flera gånger eftersom jag märker att detta är jättesvårt!
Ständigt möter jag arbetssökande som tycker att de inte alls ska behöva anpassa sig efter vad arbetsgivaren söker. De tycker att rekryteraren väl ska vara så skicklig att hon ”fattar att jag är som klippt och skuren för tjänsten”. Eller så tycker de att det inte ska spela någon roll hur man uttrycker sig i ansökan, i rättvisans namn ska alla ansökningar behandlas lika, alla ska få samma granskning och därmed borde man inte behöva anstränga sig för att passa in på någons behov.

Men om du funderar på vilka säljare som du gillar så är det säkert utan undantag de som anstränger sig för att anpassa sig till dig och dina behov. Gör likadant när du söker jobb, se dig som en leverantör av en tjänst och sälj in den.

Dessutom: du tävlar  mot andra som har fattat galoppen. De säljer in sig. Ska du vara med eller ska du lämna arenan till dem?

 

Share Button
Gillade du det här inlägget? Lämna en kommentar eller Gilla inlägget och hjälp mig att sprida det!

Kommentera det här inlägget!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.